ویدئو وال و نمایشگر صنعتی

ویدئو وال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چندین تصویر زیبا در یک ویدئو وال طویل نشان داده شده است.
زمان مطالعه: 6 دقیقه

فناوری ویدئو وال یا دیوار ویدئویی یک ابزار ایده‌آل برای انتقال اطلاعات در طیف گسترده‌ای از محیط‌ها از فضاهای کاری شرکت‌ها گرفته تا تابلوهای لابی فرودگاه‌ها، فضاهای عمومی، کلاس‌های درس، سالن‌ها و اتاق‌های کنترل است. کاربرد ویدئو وال در فضاهای بزرگ‌تر بیشتر از گذشته دیده می‌شود، اما با مقرون‌به‌صرفه‌تر و مقیاس‌پذیرتر شدن دیوارهای ویدئویی، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک‌تر نیز وارد عمل شده‌اند؛ چرا که متوجه شده‌اند چگونه این نمایشگرهای صنعتی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند و دید برندشان را افزایش دهند. در ادامه ابتدا به این موضوع خواهیم پرداخت که اصلا ویدئو وال چیست، انواع آن کدامند و کاربرد آن در کجاست. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با نیوتک، فروشگاه ویدئو وال، همراه باشید.

ویدئو وال چیست؟

ویدئو وال (Video wall) یک نمایشگر صنعتی بزرگ مقیاس است که از ترکیب چندین صفحه نمایش منفرد ساخته می‌شود که به صورت پنل‌هایی مانند کاشی‌کاری در کنار هم قرار می‌گیرند و یک صفحه نمایش واحد بزرگ و منسجم را ایجاد می‌کنند. یکپارچگی این نمایشگر موجب می‌شود تا تصاویر و فیلم‌ها با وضوح بالا در یک دیوار نمایش داده شوند.

ویدئو وال یا دیوار ویدئویی معمولا در فضاهای مختلفی همچون اتاق‌های کنترل، خرده‌فروشی‌ها، فرودگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، اتاق‌های کنفرانس، فضاهای عمومی و دیگر مکان‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتشار اطلاعات، ارائه تبلیغات، نظارت و حتی سرگرمی از اهداف اصلی خرید ویدئو وال هستند. با توجه به امکان نمایش محتوا در یک دیوار بزرگ به صورت یکپارچه همراه با وضوح و روشنایی بالا، این نمایشگر صنعتی به یک ابزار ارتباطی موثر و چشم‌نواز تبدیل شده است.

تصویر کاربرد ویدئو وال در یک نمایشگاه را نشان می‌دهد که به خوبی اطلاعات خود را به مخاطب ارائه می‌دهد.
دو اصطلاح دیوار LED و ویدئو وال گاهی به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ اما باید بدانید که ویدئو وال حالت کلی‌تری بوده که دیوار ال ای دی یکی از انواع آن است. 

برای آشنایی بیشتر در ادامه به معرفی انواع ویدئو وال خواهیم پرداخت تا بدانید که دیوار ویدئویی تنها به نمایشگرهای LED محدود نمی‌شود و انواع گسترده‌تری دارد.

انواع ویدئو وال

بحث کاربرد ویدئو وال در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف چنان داغ است که خرید ویدئو وال بدون شک به عنوان گزینه‌ای عالی برای ارتقای سطح کیفیت ارائه تصاویر و نیز بحث نظارت شناخته می‌شود.

به صورت کلی انواع ویدئو وال بر اساس نوع فناوری به کار رفته در آن به ۴ نوع زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • ویدئو وال LED
  • ویدئو وال LCD
  • ویدئو وال DLP
  • ویدئو وال PDP

ویدئو وال ال ای دی (LED Video Wall)

در نمایشگرهای LED به کار رفته برای ایجاد یک دیوار ویدئویی یکپارچه از چراغ‌های ال ای دی قرمز، آبی، سفید و سبز با دیودهای ساطع‌کننده نور استفاده می‌شود که امکان نمایش متن، عکس، فیلم و هر محتوایی را با وضوح و روشنایی بالا فراهم می‌کند. در زمان خرید ویدئو وال LED باید به فاصله یا درز بین پنل‌ها و کیفیت نمایش تصاویر ارائه‌شده توسط آن‌ها دقت کرد. هرچه درز بین پنل‌ها کم‌تر باشد، صفحه نمایش بزرگ‌تر و یکپارچه‌تری خواهیم داشت.

نحوه قرارگیری و نصب پنل‌ها در ویدئو وال در تصویر نشان داده شده است.
بیشترین استفاده ویدئو وال LED در صفحات نمایش بزرگ برای تبلیغات است، اما نقطه ضعف اصلی آن را شاید بتوان وضوح به نسبت کم آن بیان کرد. این نوع ویدئو وال در فضاهای باز بیشترین کارایی را دارد.

مزایا: عمر طولانی، پایداری و دوام بیشتر، صفحه نمایش کروی، کاربرد بیشتر در فضاهای باز

معایب: نقاط پیکسلی آن گاهی واضح هستند و کوچک‌تر کردن آن‌ها از یک اندازه مشخص کار آسانی نیست.

ویدئو وال ال سی دی (LCD Video Wall)

در دیوارهای ویدئویی با فناوری نمایشگر LCD نور پشت از طریق پنل کریستال مایع تشکیل می‌شود تا یک صفحه نمایش رنگارنگ و با وضوح بالا ایجاد شود. با استفاده از این فناوری می‌توان به تصاویر با وضوح و کنتراست بالا دست پیدا کرد. از آن جایی که فریم این پنل‌ها در حد چند میلی‌متر است، پس از اتصال چندین پنل در کنار یکدیگر می‌توان یک ویدئو وال یکپارچه با حداقل درز داشت. در حال حاضر این دیوارهای ویدئویی در مراکز مانیتورینگ و نیز نمایشگرهای کنفرانسی کاربرد گسترده‌ای دارند.

مزایا: وضوح بالا، ضخامت کم، وزن سبک، عمر طولانی

معایب: ممکن است مشکل تاخیر در نمایش اطلاعات داشته باشد و گاهاً شکاف اتصال در آن‌ها آشکار است.

ویدئو وال دی ال پی (DLP video wall)

ویدئو وال DLP یا (Digital Light Processing) از یک فناوری تصویربرداری بازتابنده بر روی صفحه نمایش استفاده می‌کند که عمده منبع نوری آن می‌تواند از نور لیزر یا نور LED باشد. درز این دیوارهای ویدئویی بسیار کوچک و اساسا می‌توان گفت ناچیز است. نکته‌ای که در مورد این فناوری وجود دارد این است که چراغ‌ها و دستگاه نوری آن باید مرتبا تعویض شوند، در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارند. همچنین ابعاد تجهیزات آن بزرگ است و در صورت داشتن فضای بزرگ، خرید ویدئو وال دی ال پی توصیه می‌شود.

ویدئو وال به صورت گسترده در مراکز تحلیل و تجزیه داده‌ها استفاده می‌شود.
از آن جایی که تکنولوژی‌های جدیدتر و ارزان‌تر روی کار آمدند، استفاده از ویدئو وال‌ DLP کم‌تر شده است و در برخی از موارد هم‌چون مراکز فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تجزیه و تحلیل داده‌ها هنوز هم از این نوع ویدئو وال استفاده می‌شود.

مزایا: اتصال بدون درز، پشتیبانی از صفحه نمایش‌های کروی، ایجاد نمایشگرهای صنعتی با بزرگترین ابعاد

معایب: هزینه بالای نگهداری، عمر کوتاه لامپ آن، تعمیر و تعویض دوره‌ای

ویدئو وال پی دی پی (PDP)

در این نوع ویدئو وال‌ها که ابعاد بسیار کوچک‌تری نسبت به دیگر انواع ویدئو وال دارند، از تخلیه گاز برای انتشار نور استفاده می‌شود. یک لوله پلاسما به عنوان عنصر ساطع‌کننده نور در آن وجود دارد که موجب نمایش تصاویر می‌شود. در مقایسه با دیگر انواع دیوار ویدئویی، ویدئو وال PDP کیفیت نمایش ضعیف‌تری دارد و از آن جایی که پتانسیل توسعه صنعت پلاسما محدود است، احتمال جایگزینی آن‌ها در آینده بالا است.

مزایا: روشنایی بالا، زمان پاسخ کوتاه‌مدت

معایب: کیفیت نمایش پایین، صفحه نمایش کوچک

کاربرد ویدئو وال چیست؟

به طور کلی، ویدئو وال‌ها یک فناوری همه‌کاره هستند که می‌توانند در طیف وسیعی از کاربردها برای افزایش ارتباطات، تعامل و سرگرمی استفاده شوند. از مهم‌ترین کاربردهای ویدئو وال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تبلیغات و بازاریابی: ویدئو وال‌ها اغلب در فروشگاه‌های خرده‌فروشی، مراکز خرید و سایر فضاهای عمومی برای نمایش تبلیغات و محتوای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ویدئووال می‌توان برای نمایش محصولات جدید، برجسته کردن پیشنهادات ویژه و ایجاد یک تجربه همه جانبه برای مشتریان استفاده کرد.
  2. اتاق‌های کنترل: دیوارهای ویدئویی معمولاً در اتاق‌های کنترل مانند اتاق کنترل فرودگاه‌ها، مراکز مدیریت ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی و مراکز واکنش اضطراری استفاده می‌شوند. ویدئو وال یا نمایشگر صنعتی یک صفحه نمایش بزرگ با وضوح بالا برای نظارت و مدیریت سیستم‌ها و فرآیندهای پیچیده ارائه می‌دهد.
  3. سرگرمی: ویدئو وال‌ها اغلب در مکان‌های سرگرمی مانند سالن‌های کنسرت، استادیوم‌های ورزشی و سالن‌های سینما برای افزایش تجربه تماشا و ایجاد یک نمایشگر جذاب استفاده می‌شوند. کاربرد ویدئو وال برای نمایش فیدهای زنده، پخش مجدد و سایر محتواهای سرگرمی است.
  4. آموزش: ویدئو وال‌ها به طور فزاینده‌ای در محیط‌های آموزشی مانند کلاس‌های درس، سالن‌های سخنرانی و موزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن‌ها می‌توان برای نمایش محتواهای تعاملی همچون فیلم‌های آموزشی و سایر موارد چندرسانه‌ای که تجربه یادگیری را افزایش می‌دهند، استفاده کرد.
  5. ارتباطات شرکتی: دیوارهای ویدئویی اغلب در تنظیمات شرکتی برای ارتباطات داخلی و ارائه استفاده می‌شوند. از آن‌ها می‌توان برای نمایش اخبار شرکت، معیارهای عملکرد و سایر اطلاعات مهم به کارکنان و ذینفعان استفاده کرد.
 از ویدئو وال برای نمایش اطلاعات پرواز و نیز تبلیغات در فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.
غالباً از یک ویدیو وال برای نمایش محتوا از چندین منبع به طور همزمان استفاده می‌شود.

ویدئو وال در چند خط

هر فضای کاری سازمانی، اتاق‌های کنترل یا دیگر فضای عمومی دارای تعداد زیادی داده و اطلاعات هستند. می‌بایست به کارمندان مخاطبان یا مشتریان خود ارائه شوند و توجه آن‌ها را جلب به سوی خود جلب کنند. در نتیجه خرید ویدئو وال برای به اشتراک‌گذاری بصری اطلاعات، تاثیر قابل‌توجهی بر انواع کسب‌وکارها و شرکت‌های کوچک تا بزرگ دارد. ویدئو وال یا نمایشگر صنعتی با تعداد زیاد پیکسل‌های موجود خود، اجازه می‌دهد تا اطلاعات از منابع و در قالب‌های مختلف دریافت و در یک صفحه نمایش یکپارچه ترکیب شوند. اگر شما نیز متناسب با شرایط‌تان نیاز به خرید بهترین برند ویدئو وال دارید، می‌توانید از نیوتک در این زمینه کمک بگیرید. فروش و قیمت ویدئو وال، ارائه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جمله خدماتی است که نیوتک در اختیار مشتریان عزیز خود قرار می‌دهد.

سوالات متداول

برای ویدیو وال چه تجهیزاتی لازم است؟

دیوارهای ویدئویی به تجهیزات کمی از جمله دستگاه پخش رسانه‌ای، پایه دیواری ویدئویی، پردازنده ویدیو وال (کنترل‌کننده) و تابلوهای گرافیکی نیاز دارند.

تفاوت ویدیو وال و تلویزیون چیست؟

تفاوت اصلی تلویزیون و ویدئو وال در نحوه نمایش تصاویر و فناوری به کار رفته در آن‌هاست. دیوار ویدئویی در مقایسه با تلویزیون تصاویر را با دقت رنگ، روشنایی و کنتراست بالاتری نمایش می‌دهد.

قیمت ویدئو وال چقدر است؟

قیمت ویدئو وال به تکنولوژی به کار رفته در آن، برند، تعداد پنل، وضوح و روشنایی، ابعاد پیکسلی آن و… بستگی دارد. علاوه‌بر چندین پنل، ویدئو وال‌ها از اجزای دیگری مانند تجهیزات صوتی و پردازشی نیز تشکیل شده‌اند که به هزینه نهایی آن اضافه می‌شود.

منابع: magicinfoservices _ isemc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *